ЗІРКА
ЗА НОМЕРОМ 136
Відшукати вулицю
Котляревського в Кіровограді не так-то просто
навіть старожилам. Однобока, всього на десяток
будиночків - це швидше провулок, ніж вуличка.
Розташована вона на Новомиколаївці, поруч з
вежами старої водокачки, біля самісіньких
залізничних колій. Семен Фокович добився, щоб
саме тут виділили йому ділянку під забудову. Звів
він свої "хороми" на дві кимнати з кухнею,
потім, правда, ще веранду прибудували. Зручно
було йому - до роботи рукою подати. А працював
ввін у паровозному депо Кірово-Українське.
Давно вже немає С.Ф.Тютюшкіна серед живих,
ліквідовано паровозне депо, а будиночок стоїть.
Чепуренький, привітний, з вишнями на причіпку та
крислатого грушею на подівіїр'ї. Тепер мешкає тут
з сім'єю дочка Тютюшкіна - Зоя Семенівна,
медсестра однієї з міських лікарень. Дівчам ще
була Зойка, коли в 1945 році в сибірське село
приїхав батько, щоб забрати їх додому. Спочатку
не впізнала його. Постарів, з блискучими
нагородами на кітелі, при погонах. Довго ж татка
не було в сім'ї. Чотири роки!
Війна почалася воїна для нього
несподівано. Привів вантажний поїзд на Помічну,
там і дізнався про віроломний напад фашистів.
Повернувся в Кіровоград, і зразу ж, не
переодягаючись, подався до військкомату. З
Червоної Армії він демобілізувався ще в 1924-у. Але
ж з обліку ще не знятий. У військкоматі із
залізничниками й мови на стали вести про
відправку на фронт - чекали особливого
розпорядження.
З початком війни межи звичного, добре
вивченого маршруту Помічна - Кіровоград -
Знам'янка значно розширились. Нерідко доводилося
із 3нам'янки доставляти ешелон з військами до
станції імені Т.Г.Шевченка. А там "запрягали"
паровоз під состав, який треба було негайно
відправляти в бік Одеси.
На місто все частіше налітали фашистські
коршуни. Найцінніші вантажі залізничники вже
відправили на схід. З серпня з Наркомату шляхів
надійшов наказ про евакуацію усіх локомотивів.
Напередодні Семен Фокович устиг відправити у
глибокий тил сім'ю. Як і всі, з дружиною і дітьми
прощався похапцем, ніколи було. Наступного дня
настала і його черга. В поїзді, який вела бригада
Тютюшкіна, їхало керівництво станції Кірово -
Українське і депо, їхали в бік Знам'янки. Семен
Фокович з болем у серці поглядав за вікно на
нескошені ниви, на людей з клункаїли і торбами.
Хто ніс маля на руках, хто смикав за налигач
корову. Все це вервечкою тягнулося поряд із
залізничним насипом. Велике лихо зірвало людей з
насиджених місць і погнало у безвість. А хіба він
знав, куди їде, на скільки залишив напризволяще
домівку, чи побачиться ще коли з дітьми?..
До Кучерівки добрались благополучно. А
кілометрів через два потяг знаками зупинив
обхідник.
- Німці вже в Хирівці, - повідомив він
Тютюшкіну.
А коли до паровоза прибігло начальство з
вагонів, той продовжив:
- Племінниця моя щойно на велосипеді
прикотила з Богданівки. Так вона каже, що бачила
на станції під лісом десятка півтора германців у
касках, з автоматаміи. Один навіть гукав її не
по-нашому. А вона чимдуж на педалі...
Півгодини тому телефоном із Хирівки
черговий повідомляв, що там усе спокійно, що наші
ще в Цибулевому і Фундукліївці. То звідки ж тут
німці взялись?
- Може, десант або розвідник? - будували
здогадки.
Діяти треба було швидко. Після короткої
наради військових і залізничників вирішили
перед паровозом поставити дрезину з вибухівкою.
Накрили її брезентом, а зверху накидали всякого
залізяччя. Хоч як спішно не готувалась операція,
все ж зуміли все розрахувати і передбачити. Тепер
все залежало від машиніста: треба було витримати
необхідну дистанцію між дрезиною і паровозом,
щоб не злетіти під укіс від вибуху. Рвонуло якраз
там, де було найбільше скупчення ворогів. А
секунди через три після вибуху мимо вокзалу на
повній швидкості прогуркотів поїзд. Уцілілі
гітлерівці не встигли оговтатися, обстріляти
його.
- Отак і прорвалися до Знам'янки, -
розповідав пізніше Семен Фокович.
На вузловій станції довго не затримали.
Паровозне брмгада поповнила запаси вугілля і
води - і далі до Кременчука. Лише в Харкові
Тютюшкін одержав призначення в паровозне депо
Тихвин Північної залізниці. Поглянув иа карту,
щоб зорієнтуватися, і сказав помічнику й
кочегару:
- Їдемо, хлопці, під Ленінград.
А під Ленінградом назрівали події. Ворог з
шкури пнувся, щоб пошвидше захопити місто на
Неві. Стискується вороже кільце. Восени почалася
ще небачеіна в історії блокада. Щоб послабити
натиск ворога на підступах до Москви, в листопаді
наші війська під Тихвином наносять відвертаючий
увагу удар. У ході боїв доводиться залишити
місто. Та через місяць, 9 грудня, Тихвии було
визволено. Більше року знаходився в тих краях наш
земляк. Робота, як він казав, була звичайною:
перевозив війська і бойову техніку, майже на
передову доставляв боєприпаси, переправляв у
глибокий тил поранених. Кілька разів доводилось
доставляти продовольство у голодуючий
Ленінград.
Лише іноді, розговорившись, Семен Фокович
розповідав про деталі тієї "звичайної
роботи". Ох і нелегко доводилось діяти
залізничникам у прифронтовій зоні. Бо не
закопаєшся в землю під час обстрілу, як
піхотинець. Не відповісиш вогнем по ворогу, як
артилерист. Не атакуєш пртивника як танкістабо
пілот. І кращої позиції не вибереш. Машиніст і
його поїзд залишаються хоч і рухомою, а все ж
мішенню для ворога. Бо прнв'язаний до колії і
можеш рухатись тільки вперед-назад. От і
маневруй.
Гітлерівські пілоти полювали буквально
за кожним поїздом. А локомотивній бригаді, окрім
всього іншого, потрібно було виділяти одного
чоловіка, який би зірко спостерігав за небом. Бо в
паровозшій кабіні - не те що не землі, гулу
літаків, котрі наближаються, не почуєш.
Отак і їздили щоразу під бомбами ї кулями,
виявляючи кмітливість і винахідливість. Бригада
Тютюшкіна першою в депо Тихвин за прикладом
вологодських машиністів наростила борти тендера
паровоза. Це щоб при перевинній екіпіровці
побільший запас палива брати, щоб вистачило його
туди й на зворотний шлях.
Восени 1942 року, коли формувалася колона №
12 особливого резерву Наркомату шляхів,
рекомендували до її складу і досвідченого
машиніста, члена КПРС С.Ф.Тютюшкіна. Незабаром
колону направили на Волгу, де розгорталася
Сталінградська битва.
Обновилася його бригада. Осколки і кулі
діставали паровозників. Дах кабіни міг захистити
хіба що від дощу і вітру, але не від кулеметних
черг. Вирушаючи на новий фронт, Семен Фокович
наварив лист броні на дах кабіни. Під нею
впевненіше почували себе нові помічник і
кочегар.
Першим же рейсом Тютюшкін перевозив одну
з піхотних частин. Все йшло благополучно,
добралися майже до місця призначення. Тютюшкін
уже подумав, що тут набагато спокійніше, менше
літає в небі повітряних піратів, не те, що під
Ленінградоім. Аж раптом ви6ух попереду на колії.
За ним зразу ж другий. Огледілися - навперейми
поїзду мчало кілька фашистських танків, а слідом
бігли автоматники. Сутичку звичайного поїзда з
танками навіть поєдинком не назовеш, це безкарне
зннщення першого. Наші воїни висипали з вагонів,
за гвинтівки взялися і паровозники. Зав'язався
бій. Хто зна, чим би він закінчився, якби не
підоспіли наші тридцятьчетвірки.
- З вогню та в полум'я, - мовив про себе
машиніст.
Ні. І тут не давали спокою ворожі коршуни.
Жодна поїздка не обходилася без того, щоб вони не
налетіли, не влучили в потяг, а головне - в
паровоз.
- В поїздках хлопці так вимотували нерви і
жили, що з ніг валилися, - згадував Семен Фокович.
Розслаблятись не було часу. Закінчувалась
поїздка, і треба було, перш за все, оглянути
машину, там пробоїну заварити, там понівечену
осколком деталь замінити. І не завжди це робилося
в деповських цехах з допомогою бригади
ремонтників, здебільшого в польових умовах
своїми силами. Ще потрібно було завантажите
тендер, залити воду. А тоді вже відпочивай,
чекаючи нового наказу. Нерідко паровозники не
встигали очей зімкнути, як їх підіймали по
тривозі. Наближалися фашистські літаки, і
необхідно було терміново розтягувати скупчення
вагонів ка станції, кудись подалі відігнати
паровоза.
Не лише свою бригаду, а й бувалим
військових не раз дивував своєю кмітливістю і
винахідливістю наш Тютюшкін. Одного разу вели
поїзд з вагонами, битком набитими пораненими. А
тут, де не візьмись, - фашистський літак.
Розвертається і бомбами атакує поїзд. Раз,
вдруге, втретє, і все ближче до вагонів вибухи.
Тютюшкін і раптово гальмував, і ривком набирав
швидкість, і подавав состав назад. Як на зло на
дільниці колії витягнулись струнами до самого
далекого горизонту. А ні вибалка тобі, ні
повороту.
- Не відстане, гад! - вилаявся Семен
Фокович, витираючи рукавом рясний піт з обличчя.
Як тільки літак ще раз шугонув над
потягом, Тютюшкін почав випускатіи пару через
труби інжекторів. За його наказом помічник
повернув регулювальний гвинт запобіжника
клапана, і в морозяне повітря вирвався ще один
струмінь пари. За якусь хвилину паровоз і передні
вагони сховались за густим туманом, ніби димом.
- Пряме попадання! - зробивши розворот і
уздрівши цю картину на землі, зрадів фашистський
льотчик. Він клацнув фотоапаратом і подався на
свій аеродром хвалитися удачею. За кожен
знищений паровоз гітлерівське командування
нагороджувало пілотів залізним хрестом.
Як тільки літак зник за видноколом,
бригада Тютюшкіна повела иеушкоджений поїзд
далі.
Таких і подібних прикладів було немало у
фронтовій біографії нашого земляка. За виключні
заслуги перед державою у справі забезпечення
перевезень для фронту і народного господарства і
видатні досягнення у відбудові залізничного
господарства в складних умовах воєнного часу
восени 1943 року Указом Президії Верховної Ради
СРСР С.Ф.Тютюшніну було присвоєно звання Героя
Соціалістичної Праці з врученням ордена Леніна і
золотої медалі "Серп і Молот".
Інженер - лейтенантом тяги, почесним
залізничником повернувся Тютюшкіи у рідне депо.
Від командних посад відмовився. Знову водив
поїзди до Помічної і Знам'янки. В 1945 його
нагородили почесним знаком "Відмінний
паровозник", а згодом - другим орденом Леніна.
Прожив він майже 80 років і залишив добру
пам'ять про себе. Був великим трудівником і
чуйною людиною. Носив Золоту Зірку за № 136. Як
свідчать офіційні дані, за період Великої
Вітчизняної війни всього 125 залізничників
удостоїлися звання Героя Соціалістичної Праці.
С.Ф.Тютюшкін - один з перших серед них.
В. Проценко
"Кіровоградська правда", 25.01.1990 |