Кар'єра
Семена Тютюшкіна
У доповіді з
нагоди 60-річчя Кіровоградщини мою увагу
привернуло прізвище Героя Соціалістичної Праці
Тютюшкіна, назване в ряду тих, хто вписав свої
сторінки у біографію області, - військової
льотчиці Антоніни Худякової, бригадира
тракторної бригади Василя Моторного, художника
Миколи Бондаренка, музиканта Юрія Хілобокова,
льотчиків-космонавтів, уродженців нашого краю
Леоніда Попова та Юрія Меленченка.
Привернуло, напевне, тому, що почув
його вперше. Раніше не траплялося, немає його
чомусь і в "Історії міст і сіл. Кіровоградська
область". Потім якось забулося, до цього імені
повертатися не доводилося. І ось нещодавно, коли
я ближ-че познайомився з відомим у Кіровограді
колекціонером поштових листівок Юрієм
ТЮТЮШКІНИМ, почув від нього:
- А знаєте, Семен Фокович - мій дід. У
Кіровограді є й вулиця його імені. Щоправда, вже
не те, щоб і вулиця, а так собі - провулок.
У книзі "Герої сталевих
магістралей", виданій у Москві у 2000 році під
редакцією міністра шляхів сполучення Російської
Федерації Аксьоненка, характерною для таких
видань мовою сказано: "Робота на прифронтових
ділянках вимагала великої мужності, а часом і
героїзму, військової дисципліни і чіткої
організованості дій людей. Усі розпорядження
командира підлягали беззаперечному і
неухильному виконанню з обов'язковою доповіддю
про виконану роботу і контролем виконання. З
гордістю Тютюшкін констатував, що у підрозділі,
де він був старшим, ці вимоги суворо
дотримувалися і не було жодного порушення
трудової і технологічної дисципліни, жодного
браку в роботі. Це досягалося не тільки суворою
вимогою чіткого виконання завдань,
щонайсуворішого дотримання дисципліни, але й
всебічним розвитком свідомого соціалістичного
змагання на основі патріотизму і високої
відповідальності за доручену справу. Таке
ставлення до роботи увійшло у плоть і кров
кожного працівника, який прагнув усіма силами
прискорити розгром гітлерівських
загарбників".
Залишимо минулому згадку про
соціалістичне змагання у прифронтовій зоні. Якщо
бути відвертим, то там було не до нього. Чіткість
роботи залізничників диктувалася жорстокими
умовами війни і надихалася їхнім патріотизмом.
Семен Фокович на початку війни був уже
залізничником зі стажем. У паровозному депо
станції Кірово - Українське (так свого часу
називалася залізнична станція Кіровоград)
Тютюшкін почав працювати після демобілізації з
армії у 1924 році. Трудився на совість, тож йому
одному з перших довірили водити великовагові
поїзди. З перших днів війни брав активну участь у
перевезенні цінних вантажів, військових і
бойової техніки. Його звичний маршрут Помічна -
Кіровоград - Знам'янка після фашистського
вторгнення помітно розширився: нерідко
доводилося зі Знам'янки доставляти ешелони до
станції ім.Шевченка чи вести состав на Одесу.
Зустріч із фашистами на будь-якому кілометрі
щодень ставала все реальнішою. Вперше він їх
побачив з вікна паровозної кабіни у Хирівці
(тепер - Чорноліська), коли вів потяг на Знам'янку.
Кілометрів за два до станції поїзд зупинив
прохідник:
- Німці вже у Хирівці.
Треба було щось робити, аби будь-що
прорватися. Після короткої наради, яку провело
керівництво станції, що їхало у цьому поїзді,
вирішили пустити попереду паровоза на безпечній
відстані дрезину з вибухівкою і підірвати її там,
де покажуться фашисти. Вибух ошелешив німців, а
за кілька секунд повз вокзал промчав состав
Тютюшкіна.
Далі воєнна дорога повела Семена
Фоковича спочатку до Кременчука, потім до
Харкова, а далі - на північ, у паровозне депо міста
Тихвін Північної залізниці. Більше року провів
там Тютюшкін - під постійними обстрілами й
бомбардуванням ворога, маневруючи составом,
ухиляючись від прямого влучання, вдаючись до
професійних хитрощів. Про один із таких випадків
(це було під Сталінградом, куди Тютюшкіна
направили у складі колони № 12 особливого резерву
Наркомату шляхів сполучення) він розповідав так.
Якось його бригада вела ешелон з
пораненими бійцями. Раптом у небі з'явився
фашистський літак і почав атакувати поїзд
одиночними бомбами. Кілька з них не влучили в
ціль, але чимдалі наближались до неї. Місцина
була рівнинна, колія пряма - словом, відкрита
мішень для ворога. Як тільки літак у черговий раз
пролетів над поїздом і скинув бомбу, Тютюшкін
стишив хід і швидко почав випускати пару через
труби інжекторів. Паровоз і передні вагони вкрив
густий туман. Фашист, очевидно, подумавши, що
влучив, розвернувся і подався на свій аеродром.
У тій же, згаданій на початку, книзі
далі говориться: "Колектив, очолюваний
Тютюшкіним, не раз заохочувався. А працювати
доводилося у прифронтових умовах великих битв,
спершу у Сталінграді, а потім біля Курської дуги.
Дорогами війни колона № 12 пройшла через Харків,
Курськ, Бєлгород, Ніжин, Бахмач, Київ, Рівне, Оршу,
Мінськ, Брест, Вільнюс, Каунас, Гродно та інші
великі залізничні вузли СРСР і Польщі". Про
роль залізничників у Великій Вітчизняній війні
вдячно відгукнувся маршал Чуйков: "Героїчні
зусилля прикладали наші радянські залізничники,
щоб налагодити безперебійне постачання фронту...
Коли мені доводилося зустрічати людину в
залізничній формі, я дивився на неї, як на бійця з
передової".
У 1943 році Семену Фоковичу Тютюшкіну
присвоїли звання Героя Соціалістичної Праці з
врученням медалі "Серп і Молот" та ордена
Леніна. Другий орден Леніна він отримав уже після
війни.
Додому Тютюшкін повернувся
інженер-лейтенантом тяги. У повоєнний час міг
далеко піти вгору по службі. Але службової
кар'єри не зробив. Бо вважав найвищою для себе
метою водити поїзди звичним маршрутом: Знам'янка
- Помічна. А ще допомагати своїм землякам як
депутат міської ради.
Броніслав КУМАНСЬКИЙ
"Народне слово", 6.05.2006 |