У
великому сузір'ї імен відомих діячів культури і
мистецтва, народжених в Україні, одне з почесних
місць належить художнику Олександру
Олександровичу Осмьоркіну (1892-1953).
Зацікавленість творчим спадком талановитого
колориста, яким справедливо вважається
Осмьоркін, збільшується з кожним роком.
Наймолодший член однієї з культових мистецьких
груп початку ХХ ст. "Бубновий валет" у 1930-х-1940-х
роках він створив в СРСР потужну мистецьку школу,
основою якої стали гуманізм та ідея виховання
людини мистецтва.
Нещодавно в художньо-меморіальному музеї
О.О.Осмьоркіна в м.Кіровограді було презентовано
оригінальний буклет "Життя художника в
світлинах", присвячений 115-й річниці від дня
народження художника.
Унікальні фото із фондів музею,
переважною більшістю опубліковані вперше,
яскраво розкривають ключові моменти життєвого і
творчого шляху художника, показуючи його як
людину і особистість. Вступна стаття налаштовує
на емоційне сприйняття матеріалу. Велика частина
світлин з архіву вдови художника Надії
Георгіївни Осмьоркіної (Навроцької), яка у свій
час передала чимало фотографій та документів до
фондів музею.
Відкривають буклет фотознімки, виконані в
Єлисаветграді (Кіровограді), де пройшли
дитинство та юнацькі роки художника. Так, на
світлині 1895 року маленький Шура Осмьоркін сидить
на руках у свого дядька - відомого
єлисаветградського архітектора Якова
Васильовича Паученка, уважно розглядаючи альбом
для рисування. На наступному фото кінця 1900-х
років - це вже юнак з яскравою зовнішністю в
театральній накидці, учасник аматорської
вистави. В своїй автобіографії професор живопису
Олександр Осмьоркін неодноразово наголошував,
що саме в будинку Я.В.Паученка відкрилась для
нього таїна малярського і театрального
мистецтва, там він захопився поезією і музикою,
які незмінно супроводжували його все подальше
життя.
Ще одне знакове фото - Олександр Осмьоркін
з батьком Олександром Павловичем в м.Москві,
початок 1920-х рр. Олександр Осмьоркін
неодноразово повертався до рідного міста, яке
регулярно змінює свої назви Єлисаветград, Зінов'євськ,
Кірово, Кіровоград. Навіть написав декілька
творів, серед яких "Портрет батька", "Ливарний
цех", етюди до пейзажу-картини "Україна".
Олександр Павлович в свою чергу гостював у сина.
В останній свій приїзд він залишив сину "Кобзар"
Т.Г.Шевченка з дарчим написом українською мовою:
"Моя дитино! Згадуй про наше життя з тобою в
Москві з 5.12.31 р. по 28.3.32 р. Міцно стискаю тебе в
обіймах своїх. Твій батько". Нині це видання 1932
року, що вказує на особливість зв'язків О.Осмьоркіна
з Україною, є однією з реліквій нашого музею.
Унікальною в багатьох аспектах є і картка
з зображенням групи молодих друзів-художників,
що відкриває маловідому сторінку життя митця під
час навчання в Києві у 1911-1913 рр. На зворотньому
боці картки напис: "Киев. Товарищи по студии
Александра Мурашка: Осмеркин, Чекрыгин, Барто,
Маргин и Рабинович". Студія О.Мурашка, відкрита
видатним українським живописцем у 1913 році на
противагу академічному художньому училищу, за
свідченнями багатьох мистецтвознавців стала
яскравим прикладом синтезованого викладання
мистецтва та втіленням принципу формування учня
як окремої творчої особистості. Тож, не є
випадковим, що "метода" О.Осмьоркіна
узагальнено викладена ним у праці "Виховання
художника", в багатьох принципових положеннях
співзвучна з педагогічними методами О.Мурашка. А
передав цю світлину до музею київський художник
Ілля Толкачов - син відомого українського
графіка іживописця Зиновія Толкачова, учня
Олександра Осмьоркіна по ВХУТЕМАСу.
Звичайно, з великого масиву фотографій,
залишених нам історією, до буклету увійшли ті, на
яких в моментах, випадково зафіксованих
аматорською чи професійною камерою, Олександр
Осмьоркін постає людиною жваво і безпосередньо
реагуючою на життєві ситуації. Так, на знімку 1935 р.
він сидить в театральній ложі поряд з натурницею
Катериною Барташовою, з неприхованою цікавістю
вдивляючись в глибину сцени, артистично тримаючи
маленького бінокля; а на фотокартці 1944 р. -
енергійно, але по дружньому поклавши руку на
плече, дає пояснення своєму учневі В. Подковиріну
під час етюдної практики в м.Загорську. На фото ж
1949 р. в майстерні - його образ постає
зконцентрованим, заглибленим у власні роздуми...
В цей час О.Осмьоркіна вже звинувачено у
формалізмі та розповсюдженні західних впливів в
радянському мистецтві, звільнено від викладання
в провідних художніх ВУЗах в Ленінграді і Москві,
боячись гніву "батька народів" відступилися
багато друзів і знайомих, невідступною тінню
рухається фатальна хвороба та він продовжує
працювати до останніх днів, віддаючи себе
мистецтву.
Його розрадою стали діти Тетяна і Ліда,
розмову зі старшою дочкою Тетяною фіксує
світлина 1952 р. А вірним другом і опорою в ці роки
була дружина Надія. Дивовижним за душевною
теплотою знімком художника з дружиною Надією
Навроцькою та собакою на прізвисько Шарик
завершується цей невеличкий імпровізований "фотоальбом",
що відкриває сторінки душевних переживань
видатного художника Олександра Осмьоркіна,
якому випало жити і творити в неоднозначному,
сповненому трагедіями, розчаруваннями і надіями
ХХ століття. |