Публикации

Вічні питання, на які немає відповіді
З ювілейної виставки Анатолія Янєва


p15-33_1.JPG (408448 bytes)

До свого сімдесятиріччя Анатолій Янєв прийшов із членським квитком Національної спілки художників, званнями заслуженого художника України, лауреата обласної премії імені Олександра Осмьоркіна та зі своєю ювілейною виставкою, котра днями відкрилася у галереї «Єлисаветград». На ній, як зізнається сам автор, представлена половина робіт, написаних протягом останнього року («Ювілейний рік був для мене дуже плідним», – говорить художник). Однак великої різниці в полотнах різного часу не помічаєш, хіба що останні відзначаються більшою заглибленістю в художній образ.

Янєв, за словами нинішнього голови обласної організації спілки художників Андрія Хвороста, є послідовним прихильником академічної школи. І справді, на виставці ми бачимо високопрофесійний, чесний живопис, у кращих академічних традиціях. Однак, сам художник на академізм дивиться двояко – з точки зору не тільки школи? а й традиції. Стосовно школи вважає, що без неї художнику важко стати професіоналом, а традицію як таку відкидає: попри те, що віджила своє, вона ще й достатньо дискредитувала себе в іпостасі соціалістичного реалізму. Із задоволенням говорить, що з відмовою від цієї доктрини художнику стало дихати легше, що для творчої людини головне – свобода, і переконаний, що реалізм невичерпний у своїх можливостях, а тому й вічний.

Анатолій Микитович давно зарекомендував себе як майстер пейзажу і натюрморту. Для нього однаково близькі краєвиди що сільські, що міські. При цьому останні – не урбаністичні, вони так само інтимні у сприйнятті міського середовища, як і сільського. Але село йому все ж ближче – художник ріс на природі, на польових стежках і квітучих галявинах, серед простих і відкритих людей. Можливо тому для нього мало відтворити тільки той чи інший краєвид у його нюансах, часом він прагне наповнити його ще й осмисленим життям. І тоді пейзаж, можливо й поза наміром автора, переходить у розряд тематичної картини. Такими є його «Сільські турботи», «Джерело», «Лелека пролетів».

Ми пригадуємо роботи художника попередніх часів. Скажімо, зображення старої жінки з котиком на руках, портрети близьких чи просто цікавих йому людей, настроєві мотиви, які можна було б об’єднати в окрему експозицію «Пори року», привезені з поїздки до Криму наповнені сонцем живописні краєвиди з морем, поетичними горами і пам’яттю про Чехова та Коровіна. Зрозуміло, що все в одну виставку не втиснеш, та й усього разом не збереш: сорок п’ять літ творчої праці залишили свій слід у музеях Кіровограда, інших міст, приватних колекціях України, США, Польщі, Німеччини, Чехії і, зрозуміло, у друзів.

Ці сорок п’ять літ творчих пошуків були роками напруженого дослідження самого себе. «Кожна людина – неповторна, – каже Анатолій Микитович. – Та не кожна знає, що складає її сутність. Я все життя живописом досліджую себе, прагну зрозуміти, хто я. Очевидно, колись це визначиться кількома словами. Але щоб вони знайшлися, потрібно знайти себе самому».

Здається, Янєв спробував себе у різних жанрах. А от до ню прийшов тільки тепер. Зображення жіночого тіла – досить складна, часом небезпечна річ, тут легко перейти ту невидиму грань, що відділяє естетику від еротики. За ню бралися художники різних часів. Елліни шукали гармонії, класицисти – ідеалу, Рубенс – повноти і радості життя, багато хто просто удосконалювався в пластиці. Янєв, за його словами, ставить перед собою непосильне завдання: пошук відповіді на вічну загадку жінки. Зрозуміло, її він не знайде, як і всі його попередники. Не знайде і відповіді на питання, хто він сам. Але пошук був і залишається єдино вірним шляхом, який має пройти художник від того моменту, коли ним себе усвідомив. Шляхом, що не дає відповідей, але приносить відкриття. Ним Анатолій Микитович іде твердою ходою і на ньому, скажемо без перебільшення, йому таланить.

Броніслав КУМАНСЬКИЙ


"З перших уст", 17.12.2015