До свого
сімдесятиріччя Анатолій Янєв прийшов із
членським квитком Національної спілки
художників, званнями заслуженого художника
України, лауреата обласної премії імені
Олександра Осмьоркіна та зі своєю ювілейною
виставкою, котра днями відкрилася у галереї
«Єлисаветград». На ній, як зізнається сам автор,
представлена половина робіт, написаних протягом
останнього року («Ювілейний рік був для мене дуже
плідним», – говорить художник). Однак великої
різниці в полотнах різного часу не помічаєш, хіба
що останні відзначаються більшою заглибленістю
в художній образ.
Янєв, за словами нинішнього голови обласної
організації спілки художників Андрія Хвороста, є
послідовним прихильником академічної школи. І
справді, на виставці ми бачимо високопрофесійний,
чесний живопис, у кращих академічних традиціях.
Однак, сам художник на академізм дивиться двояко
– з точки зору не тільки школи? а й традиції.
Стосовно школи вважає, що без неї художнику важко
стати професіоналом, а традицію як таку відкидає:
попри те, що віджила своє, вона ще й достатньо
дискредитувала себе в іпостасі соціалістичного
реалізму. Із задоволенням говорить, що з відмовою
від цієї доктрини художнику стало дихати легше,
що для творчої людини головне – свобода, і
переконаний, що реалізм невичерпний у своїх
можливостях, а тому й вічний.
Анатолій Микитович давно зарекомендував себе як
майстер пейзажу і натюрморту. Для нього однаково
близькі краєвиди що сільські, що міські. При
цьому останні – не урбаністичні, вони так само
інтимні у сприйнятті міського середовища, як і
сільського. Але село йому все ж ближче – художник
ріс на природі, на польових стежках і квітучих
галявинах, серед простих і відкритих людей.
Можливо тому для нього мало відтворити тільки
той чи інший краєвид у його нюансах, часом він
прагне наповнити його ще й осмисленим життям. І
тоді пейзаж, можливо й поза наміром автора,
переходить у розряд тематичної картини. Такими є
його «Сільські турботи», «Джерело», «Лелека
пролетів».
Ми пригадуємо роботи художника попередніх часів.
Скажімо, зображення старої жінки з котиком на
руках, портрети близьких чи просто цікавих йому
людей, настроєві мотиви, які можна було б
об’єднати в окрему експозицію «Пори року»,
привезені з поїздки до Криму наповнені сонцем
живописні краєвиди з морем, поетичними горами і
пам’яттю про Чехова та Коровіна. Зрозуміло, що
все в одну виставку не втиснеш, та й усього разом
не збереш: сорок п’ять літ творчої праці
залишили свій слід у музеях Кіровограда, інших
міст, приватних колекціях України, США, Польщі,
Німеччини, Чехії і, зрозуміло, у друзів.
Ці сорок п’ять літ творчих пошуків були роками
напруженого дослідження самого себе. «Кожна
людина – неповторна, – каже Анатолій Микитович.
– Та не кожна знає, що складає її сутність. Я все
життя живописом досліджую себе, прагну зрозуміти,
хто я. Очевидно, колись це визначиться кількома
словами. Але щоб вони знайшлися, потрібно знайти
себе самому».
Здається, Янєв спробував себе у різних жанрах. А
от до ню прийшов тільки тепер. Зображення
жіночого тіла – досить складна, часом небезпечна
річ, тут легко перейти ту невидиму грань, що
відділяє естетику від еротики. За ню бралися
художники різних часів. Елліни шукали гармонії,
класицисти – ідеалу, Рубенс – повноти і радості
життя, багато хто просто удосконалювався в
пластиці. Янєв, за його словами, ставить перед
собою непосильне завдання: пошук відповіді на
вічну загадку жінки. Зрозуміло, її він не знайде,
як і всі його попередники. Не знайде і відповіді
на питання, хто він сам. Але пошук був і
залишається єдино вірним шляхом, який має пройти
художник від того моменту, коли ним себе
усвідомив. Шляхом, що не дає відповідей, але
приносить відкриття. Ним Анатолій Микитович іде
твердою ходою і на ньому, скажемо без
перебільшення, йому таланить. |