ЮРІЙ ТЮТЮШКІН: МЕНІ ЦІКАВО, ЯК ЛЮДИ ЖИЛИ ДО НАС


pub242.jpg (27934 bytes)

  Поговорити в черговий раз з Юрієм Тютюшкіним на улюблені ним теми автора цих рядків спонукало не тільки 65-річчя, яке цей відомий у Кіровограді збирач старовини відзначатиме днями. Точніше, це був привід, аби розпитати Тютюшкіна про деякі подробиці, пов’язані з його багатолітньою колекціонерською та краєзнавчою діяльністю, ще не відомі широкій громадськості.

  - Юрію Володимировичу, ви ж, кажуть, з Ільїним зналися? - я почав розмову зі згадки про легендарного земляка Олександра Ільїна (1920 -1993), який зібрав найбільшу в Європі колекцію коштовних книг, зразків живопису, ікон, посуду і т.п. й тримав це добро в своєму кіровоградському будиночку на вулиці Урожайній неподалік олійжиркомбінату.
   - Це так. Познайомився з Олександром Борисовичем я у 1980-і роки у кіровоградському БК імені Компанійця, на одному з колекціонерських зібрань, я на той час уже захопився поштовими картками з видами Єлисаветграда. Якось там, у клубі Компанійця, я, бесідуючи з Ільїним на тему місцевої історії, посперечався з ним. (Уже й не пам'ятаю, на яку саме історичну подію чи постать наші думки розділилися.) Тоді Ільїн: "Приходь до мене на Урожайну, продовжимо розмову там". Був я в Олександра Борисовича вдома не раз. Зазвичай він приймав мене на кухні. Це був неабиякий знак уваги з Ільїна боку, бо він далеко не кожного знайомого пускав на поріг своєї хати. Пригадую, якось сидів в Ільїна на кухні, він саме реставрацією книжок займався - опускав аркуші у якийсь розчин. Аж раптом Олександр Борисович: "Іди за мною, покажу тобі..." Так я побачив скарби Ільїна. Чомусь найбільше запам’яталися мініатюрні, розміром із сірникову коробочку, старовинні книжки, які стояли на стелажі... Ще мені запам'яталися спільні з Ільїним обіди у їдальні ремонтно-механічного заводу імені Таратути, він пельмені полюбляв.
   - Пощастило мені й на знайомство з Плотніром, - Юрій Тютюшкін завів мову уже про іншу людину-легенду - Федора Плотніра (1918 - 2011), видатного українського бібліофіла та краєзнавця, літописця Нової Праги (смт в Олександрійському районі), нагородженого орденом Богдана Хмельницького. - Пригадую свою першу зустріч з Федором Миколайовичем. Це було у 1990-х роках. Він зустрічався з кіровоградськими краєзнавцями в обласній науковій бібліотеці імені Чижевського. Був там і я. Після заходу я підійшов до Плотніра, сказав йому, що цікавлюся історією обласного центру, збираю листівки з видами Єлисаветграда. Розмова наша закінчилася тим, що Федір Миколайович запросив мене до себе у Нову Прагу в гості. Після того я двічі на рік бував у нього. Я тоді їздив своїм "Запорожцем" на Харківщину до тещі, а хата Плотніра - обабіч дороги в тому напрямку. У ті роки Федір Миколайович жив самітником. Я не питав, де його рідні та близькі, та й нам було про що поговорити, крім цього. Говорив більше Плотнір. Дуже мене вразили його розповіді про жахи в Бухенвальді та Дахау (його було ув’язнено як військовополоненого). Наприклад, як їх, бранців, гнали дорогою німці, як він, змучений спрагою, кинув під ноги, в багнюку, табірну "тюбетейку", а потім підняв її та смоктав. Або як вони, в’язні концтабору, діставали із, пробачте, екскрементів неперетравлену горошину з баланди. Саме від Плотніра я вперше дізнався про грошові знаки, запроваджені німцями для обігу в концентраційних таборах. Цими марками німці намагалися стимулювати в’язнів до більш продуктивної праці, за них можна було купити додаткову порцію баланди чи куриво. Федір Миколайович показував мені кілька таких марок, я зробив з них копії. Можна здогадуватися, яким чином Плотніру вдалося приховати ці марки від наглядачів радянського фільтраційного табору, в якому він опинився після визволення з німецького. До речі, про його ув’язнення радянською владою... Він пробув у таборі недовго, і пояснював мені своє відносно швидке звільнення тим, що, потрапивши туди, на відміну від багатьох в’язнів, не викручувався, не вигороджував себе небилицями (на кшталт: здався в полон, щоб потрапити в Німеччину і там убити Гітлера), а казав правду і нічого, крім неї. Якось я побачив у Плотніра дореволюційну поштову листівку, на якій зображено Успенський собор, на його місці тепер - будинок Кіровоградської міської ради. Помітивши мій інтерес до тієї картки, Федір Миколайович сказав: "Бачу, вона тобі треба". Я хотів купити листівку, а Плотнір: "Hi-ні-ні. Приготуй щось для обміну". Згодом обмін відбувся. Я дав Федору Миколайовичу дві дореволюційні листівки з видами Знам'янки.
 
   - Юрію Володимировичу, знаю, що ви свого часу мали найкращу в Кіровограді колекцію паперових грошей, що ваша найбільша пристрасть останніх кількох десятиліть - поштові листівки з видами Єлисаветграда, якими проілюстровано з десяток видань на краєзнавчу тематику, що на ваших сторінках сайтів обласного краєзнавчого музею та обласної наукової бібліотеки є зображення і тих же листівок, і вуличних люків різних періодів, і навіть цегли. Я вичерпав перелік предметів, які ваблять вас як колекціонера?

   - Мені цікаво, як жили люди до нас. З'ясувати це мені допомагають предмети минувшини. Крім названих вами речей, у мене є і фотографії єлисаветградців, і кількадесятилітньої давнини знімки з видами Кіровограда, і учнівські зошити раннього радянського періоду, і значки, і кронен-пробки, тобто кришечки від пивних пляшок, і це - ще не все. Та не кожний інтерес переростає у пристрасть. До того ж, справжнє колекціонування передбачає вивчення предметів збирання. А осягнути неосяжне, як відомо, не можна. Наприклад, я протягом тридцяти років збирав цеглини XIX - XX століть. Та потім припинив це діло, оскільки не маю можливості досконально вивчити ту цеглу - достеменно з'ясувати, в який спосіб її виготовлено, з якої саме сировини, що означають позначки на ній. Колекцію подарував краєзнавчому музею. А цього року я відкрив для себе нове захоплення - пеньки старих дерев. Звісно, я їх не викорчовую, не складаю удома. Лише фотографую, уже маю кілька десятків унікальних знімків.
  
    - Розкажіть про дзвін у церкві на Ковалівці, виготовлений, як недавно з’ясувалося, вашим прадідом.

     Мій прадід, Фока Олексійович, народився у Єлисаветграді у 1867 році. Працював у ливарному цеху на заводі Ельворті, як висококласний спеціаліст належав до робітничої еліти, був особисто знайомий з власником заводу. Після революції Фока Тютюшкін продовжив працювати на тому ж заводі, уже націоналізованому. Коли почалася Друга Світова, до війська прадіда не взяли - йому було за сімдесят. Місце роботи він не змінив і при окупації. Тоді ж, у 1942 році, його ливарський талант знадобився для виготовлення дзвону для Свято-Покровського храму, службу в якому окупаційна влада дозволила відновити. (Очевидно, дзвін, встановлений у церкві до революції, було знищено комуністами-безбожниками, які у 1932 році пограбували храм та закрили його.) Дзвін, відлитий моїм прадідом, - чималої величини: вага з язиком - майже півтори тонни, висота - понад метр, діаметр унизу - 185 сантиметрів, товщина стінок - шість сантиметрів. Протягом двадцяти років його передзвони лунали на Ковалівці. У шістдесятих роках радянська влада знову закрила цю церкву, дзвін опинився на підлозі дзвіниці. Культову споруду використовували як склад для зберігання солі, пункт прийому склотари. У дев'яностих роках її повернули парафії. А цього року церковний дзвін закріпили там, де й належить. Можете уявити мої почуття, коли я прочитав на ньому прізвище майстра - свого прадіда.

Розпитував Віктор КРУПСЬКИЙ


"Вечірня газета", 11.12.2015