ЗАСЛУЖЕНИЙ ЗАЛІЗНИЧНИК

tut168.jpg (4654 bytes)

   Віднедавна зал Великої Вітчизняної війни в обласному краєзнавчому музеї поповнився ще кількома документами. Вони розповідають про життя і бойову та трудову діяльність Героя Соціалістичної Праці, кавалера двох орденів Леніна, почесного залізничника Семена Фоковича ТЮТЮШКІНА, який мешкав у Кіровограді неподалік від залізничного депо, де працював усе своє життя (за винятком кількох років війни).
   Народився Семен Фокович 16 квітня 1901 р. З одинадцяти років працював учнем слюсаря паровозного депо станції Кірово-Українське (так тоді називалася станція Кіровоград). Служив у війську, після чого повернувся в рідне йому депо. Під час війни возив вантажі на Знам'янку, звідки вони йшли далі за Дніпро, до станції імені Шевченка, до Одеси. Із наближенням німців до Кіровограда вивіз у Знам'янку керівництво станції. А потім були Кременчук, Харків, паровозне депо міста Тихвин Північної залізниці. У вересні 1942 року на станції Кашира Московсько-Донецької залізниці було сформовано колону паровозів №12 особливого резерву Народного комісаріату шляхів сполучення. До неї увійшли найдосвідченіші залізничники, серед яких - і наш земляк, машиніст паровоза Семен Тютюшкін. Невдовзі його призначили бригадиром особливого підрозділу. Колона № 12 під постійним обстрілом ворога забезпечувала усім необхідним оборонців Сталінграда, після чого пройшла через Курську дугу, Харків, Бєлгород, Бахмач, Київ, Рівне, Мінськ, Брест, Вільнюс, Каунас, Кенігсберг, Варшаву та інші залізничні вузли.
   Високе звання Героя Соціалістичної Праці Семенові Фоковичу було присвоєне Наказом Президії Верховної Ради СРСР від 5 листопада 1943 року - із врученням медалі "Серп і Молот" та ордена Леніна. Другий орден Леніна він отримав уже після війни (загалом звання Героя Соціалістичної Праці під час Другої світової війни були удостоєні 125 залізничників колишнього СРСР).
   Повернувся додому герой у чині інженер-лейтенанта тяги. Усе своє подальше трудове життя працював у рідному залізничному депо, проігнорувавши пропозиції стосовно кар'єри адміністратора, тривалий час був депутатом Кіровоградської міської ради, сумлінно виконував покладені на нього обов'язки.
   Свого часу громадськість міста пропонувала перейменувати провулок Жданова, в якому мешкали Семен Фокович та чимало інших залізничників, - на провулок Тютюшкіна. І нібито усі із цим погодилися. Та перейменовано його було на провулок... Братиславський. Варто було б знову згадати про великі заслуги почесного залізничника і назвати його іменем рідний провулок героя.

Олександр Сергійчук
"Справедливість", 8.05.2008