Віртуальні виставки


На заповітній сцені корифеїв


    8 лютого 2024 року виповнюється 85 років від дня народження добре відомого шанувальникам театрального мистецтва на Кіровоградщині та за її межами народного артиста України Володимира Леонідовича Мироновича

  Володимир Леонідович Миронович (1939-2008) –
актор, народний артист України

    Майбутній актор народився 8 лютого 1939 року в місті Запоріжжі. Театр увійшов у життя Мироновича дуже рано, адже Володимир виріс у театральній родині. Його батько Леонід Володимирович та мати Олена Захарівна були акторами Запорізького обласного українського драматичного театру. Хлопець багато часу проводив у храмі Мельпомени і, зрештою, продовжив батьківську справу.
    Він згадував: «Я з дитинства любив театр, ходив на вистави, тим більш, що батьки там працювали. Але не думав, що після 10-го класу вступлю до театрального, тоді модні були військові спеціальності. Та я не пройшов по зору. До того ж з точними науками було не дуже добре. До Києва поїхав сам. У театральний інститут був конкурс 35 чоловік на місце. Пройшов прослуховування – сказали: здавай іспити. Склав історію, написав твір з української мови, і став вчитися акторському ремеслу». Керівником курсу, де навчався Миронович, був відомий режисер-педагог, заслужений діяч мистецтв України, професор Леонід Артемович Олійник.
    Кіровоградщина увійшла в життя майбутнього актора ще в рік закінчення інституту. Справа в тому, що головою державної комісії на випускних іспитах був народний артист СРСР Гнат Юра – наш славетний земляк.

Запорізький академічний обласний
український музично-драматичний
театр імені В.Г.Магара
Володимир Миронович
1950

    Доля розпорядилася так, що після закінчення у 1960 році вишу Володимир приїхав за направленням до Черкаського обласного українського музично-драматичного театру імені Т.Г.Шевченка. Першою була роль Семена у виставі за п’єсою Марка Кропивницького «Дай серцю волю, заведе в неволю». Потім – Сергія Серьогіна в «Іркутській історії» за п’єсою О. Арбузова. Актор згадував: «На той час це була колосальна п’єса, дуже популярна. Так трапилось, що провідний виконавець цієї ролі захворів, і мені довелося за ніч вчити текст. Як зіграв спектакль – не пам’ятаю, але був великий успіх. А після того я ще 358 разів грав Серьогіна».
    Там же невдовзі почала працювати наша землячка, випускниця Дніпропетровського театрального училища Євгенія Мельниченко, чарівна актриса, розумниця, на яку одразу звернув увагу Миронович. Як згадує Євгенія Іванівна, вона «одразу закохалася, вперше побачивши В. Мироновича у ролі Сергія у виставі “Іркутська історія”. Володимир створив романтичний образ свого героя настільки кристально чистим та чесним, що не можна було не закохатися і у героя, і у виконавця. Від Сергія віяло такою бездоганною людською порядністю, що не залишалося сумнівів, що й у житті виконавець цієї ролі такий самий». Євгенія Іванівна не помилилася – саме таким і виявився Володимир Леонідович, і це відчували всі, хто з ним працював чи просто спілкувався протягом всього його життя.
    В одному інтерв’ю у Володимира Леонідовича запитали, як і де він освідчився своїй майбутній дружині Євгенії Іванівні? «На східцях Черкаського театру. Вона тільки приїхала на роботу. Познайомилися. Щось менше місяця дружили. А потім якось під час репетиції (на перерві) я біг східцями вниз, а вона бігцем піднімалася назустріч. На мить зупинився й кажу: “Женю, давай поженимось!” А вона: “Давай!” і побігла далі. Потім десь у кінці квітня нас прямо на сцені і розписали. І тут же, в театрі зіграли молодіжне весілля. А невдовзі ми переїхали до Кіровограда».

Черкаський академічний обласний український
музично-драматичний театр ім. Тараса Шевченка

Євгенія Іванівна
Мельниченко (Миронович)
1961
Леонід Володимирович
Миронович

1963
 Євгенія та Володимир Мироновичі з сином
Середина 1960-х

1961 1961  1961

    Одного разу після вистави у Черкасах підійшов до Володимира Мироновича Михайло Донець, тодішній головний режисер кропивничан, і запитав: «Як ви дивитесь на роботу в Кіровоградському театрі Кропивницького? На заповітній сцені корифеїв – першого в Україні українського професійного театру?». Хто ж із молодих акторів відмовився б від такої пропозиції? У 1964 році театральне подружжя Мироновичів зробило свій крок назустріч долі і вже п’ятого січня 1965 року вперше вийшло на уславлений кін у виставі «Правда і кривда» за М.Стельмахом.
    «Якщо вжити космічний термін, то космодромом мого артистичного польоту, стартовим майданчиком, став театр імені Кропивницького. Саме тут відбулося становлення, зростання, гранування майстерності. Коли ми з дружиною приїхали до Кіровограда, в театрі працювала талановита плеяда акторів і режисерів. Михайло Донець, Лідія Тімош, Георгій Семенов, Костянтин Параконьєв, Микола Білецький, Іван Казнадій, Микола Сакевич, Василь Єременко, Іван Терентьєв, Григорій Рябовол та інші».
     З 1965 по 1969 рік Мироновичі грали у Кіровоградському музично-драматичному театрі ім. М.Кропивницького.

Кіровоградський академічний обласний український
музично-драматичний театр ім. М.Л.Кропивницького

1960-і

1965 Володимир Миронович у ролі Степан
у виставі «Маруся Богуславка»
за п’єсою М.Старицького.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

1965
 Володимир Миронович у ролі Сохрона
у виставі «Маруся Богуславка» за п’єсою
М.Старицького. Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

1965

1965 1965  1965  1965

1966 1966  1967

Володимир Миронович у ролі Микити у виставі
«Дай серцю волю, заведе в неволю»
за п’єсою М.Кропивницького. Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

1967
1967
Володимир Миронович у ролі Тімура
у виставі «Полярна зоря» за п’єсою В.Баснера.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

1968
1968

1968 1969

Володимир Миронович та Іван Казнадій
Кіровоград. 1969. 1983

    Пізніше Володимир Миронович працював: артистом Луганського обласного драматичного театру, Львівського театру юного глядача ім. М.Горького, Полтавського обласного музично-драматичного театру ім. М.Гоголя, якому віддав 20 років свого життя і творчості. Кращими ролями В.Мироновича на полтавській сцені стали: Гнат, Націєвський, Мартин («Безталанна», «Мартин Боруля» І.Карпенка-Карого), Микита («Титарівна» М.Кропивницького) та інші. Візиткою Полтавського театру стала вистава «Енеїда» за І.Котляревським. Головну роль козака Енея протягом 18 років блискуче виконував В.Миронович.

Полтавський академічний обласний український
музично-драматичний театр імені М.В.Гоголя

Сцена з вистави «По ревізії» за п’єсою М.Кропивницького.
Полтавський академічний обласний український
музично-драматичний театр імені М.В.Гоголя

1985
1985
Володимир Миронович у ролі Енея
у виставі «Енеїда» за п’єсою І.Котляревського.
Полтавський академічний обласний український
музично-драматичний театр імені М.В.Гоголя

1985

1985 Володимир Миронович у ролі Гната
у виставі «Безталанна» за п’єсою І.Карпенка-Карого.
Полтавський академічний обласний український
музично-драматичний театр імені М.В.Гоголя

1989

    У 1991 році родина Мироновичів повернулася до Кіровограду (нині – м. Кропивницький). Знову робота в Кіровоградському театрі, тепер на запрошення режисера Михайла Барського. На той час Миронович уже став відомим майстром сцени, за плечима якого були ролі як української, так і світової класики. Володимир Леонідович працював актором, провідним майстром сцени, його дружина Євгенія Іванівна – артисткою, завідувачкою трупи театру. Цей період ознаменувався піднесенням творчих і душевних сил, народженням нових різнопланових сценічних образів. Театрознавець і літописець театру імені М.Л.Кропивницького Володимир Шурапов у книзі «Марко Кропивницький та його спадкоємці» так охарактеризував сценічну вдачу Володимира Мироновича: «Актор широкого діапазону, мав прекрасні сценічні і вокальні дані. Майстер перевтілення, виразної деталі, міміки, голосової модуляції, образності, психологічного малюнка, характеру, пластичності, реалістичності відтворення. Його герої – це вольові, сильні духом люди, здатні і на подвиг, і на велике кохання. Яскраво, гротескно, типізовано, по-народному виліплює актор і негативні образи. Мав великі симпатії і успіх у глядачів, критики та преси».
    Серед зіграних актором ролей слід відзначити Саву Чалого, Мартина Борулю в однойменних п’єсах І.К.Карпенка-Карого, Миколи Садовського у виставі «Коли розлучаються двоє» М.Барського, Городничого у «Ревізорі» М.Гоголя та ін.
    Володимир Шурапов згадував: «Найсильнішим враженням цієї доби була робота над “Коли розлучаються двоє...”, Микола Горохов поставив драму Михайла Барського, в якій народний артист України Володимир Миронович і Марина Єніна грали людей, з яких сто років тому починався театр корифеїв – Миколу Садовського та Марію Заньковецьку. В цій виставі автор і режисер переплели реальне життя героїв із їхніми сценічними ролями. Своєю енергією, мудрістю і відданістю героям актори зробили щось таке з нами усіма, учасниками постановчої групи, що важко передати словами, а можна лише відчути. Коли на прем’єрі побачив сльози на очах багатьох глядачів, я зрозумів, що цей катарсис тоді, мабуть, пережили всі присутні в залі...».
    Журналістка Людмила Френчко у статті «Актор, якого пам’ятають глядачі» зазначила: «Серед зіграних ним ролей насамперед слід назвати Саву Чалого за однойменним твором І.К.Карпенка-Карого. Ця роль була значущою у творчості артиста. Справа в тому, що вона під силу лише дуже професійному акторові, якому необхідно було донести авторську ідею – засудження національної зради у всіх її проявах, донести до глядача причини трагедії Сави як неминучої плати за свої вчинки. І водночас не принизити в ньому ті переваги, які він мав. Глядачі тоді особливо сприйняли гідну гру В.Мироновича, оцінив його талант та стежили надалі за його творчістю. І дуже скоро зрозуміли, що Володимир Леонідович був майстром сцени, який вміє наділити кожну роль підкупною чарівністю та виразністю».
    Особливе місце в доробку актора належить ролі Городничого у виставі «Ревізор» за п’єсою М.Гоголя (постановка заслуженого діяча мистецтв України Михайла Ілляшенка). Режисеру й акторам удалося створити чудовий ансамбль, де головною скрипкою був Городничий ‒ самовпевнений, бундючний, всевладний, перший хабарник містечка. Показаний у 2003 році на першому Всеукраїнському фестивалі «В гостях у Гоголя» спектакль кропивничан здобув високу оцінку глядачів і критики.
    Багато з нових вистав привернули серйозну увагу глядача, наприклад, «Бажання екстриму» Анатолія Крима в постановці режисера Михайла Ілляшенка (2003). Незабутній Володимир Миронович створив потужний образ сучасного олігарха пана Гараніна.
    Остання роль, яку встиг зіграти, був Максим Залізняк у виставі «Гайдамаки» за твором Тараса Шевченка. Цей сценічний образ він мріяв створити давно і вклав у нього всю свою акторську майстерність.

1992 1992 Володимир Миронович у ролі
Миколи Садовського у виставі
«Коли розлучаються двоє»
за п’єсою М.Барського.
Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

1992

1993 Сцена з вистави «Різдвяна ніч»
за п’єсою М.Старицького.
Кіровоградський театр
ім. М.Кропивницького

1993

1993 1993

Сцена з вистави «Весілля на старості літ» за О.Журбіна.
Кіровоградський театр ім.М.Кропивницького

1993
Володимир Миронович у ролі старого
у виставі «Весілля на старості літ»
за О.Журбіна. Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

1993
Після вистави «Весілля на старості літ» за О.Журбіна.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

1993

1994
Сцена з вистави «Сава Чалий» за І.Карпенком-Карим.
Режисер М.Барський

1994
Сцена з вистави «Сава Чалий»
у виконанні акторів театру ім. М.Кропивницького.
Літературно-меморіальний музей І.К.Карпенка-Карого

м. Кіровоград. 1996

1995 Володимир Миронович (ліворуч) у ролі Горбушкіна у виставі «Мила сімейка»
за п’єсою М.Барського, В.Шурапова (за мотивами творів М.Зощенка).
Режисер М.Барський

1995

1996
Сцени з вистави «Серенада кохання» за п’єсою М.Кропивницького.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

1996

1996 Володимир Миронович
у ролі Богдана Хмельницького

1996 Володимир Миронович та Євгенія Мельниченко
перед виставою «За двома зайцями»
за п’єсою М.Старицького.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

1996
Сцена з вистави «За двома зайцями» за п’єсою М.Старицького.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

1996

Володимир Миронович у ролі Мартина Борулі
за одноіменною п’єсою І.Карпенка-Карого.
Літературно-меморіальний музей І.К.Карпенка-Карого

1996
Сцена з вистави « Мартин Боруля»
за одноіменною п’єсою І.Карпенка-Карого.
Літературно-меморіальний музей І.К.Карпенка-Карого

1996
1997 Сцена з вистави «Привіт з того світу»
за п’єсою М.Воронова. Кіровоградський театр
ім. М.Кропивницького

1997
1998 Сцена з вистави «Голландочка»
за п’єсою І.Кальмана. Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

1998

2003 Володимир Миронович та Іван Кравцов
у виставі «Ревізор» за п’єсою М.Гоголя.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

2003
Сцена з вистави «Ревізор» за п’єсою М.Гоголя.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

2003

2005 Володимир Миронович у ролі Пікерінг
у виставі «Моя чарівна леді»
за п’єсою Б.Шоу.
Кіровоградський театр
м. М.Кропивницького

2005
Володимир Миронович
та Євгенія Мельниченко у виставі
«Моя чарівна леді» за п’єсоюо Б.Шоу.
Кіровоградський театр
ім. М.Кропивницького

2005

2005 Сцена з вистави «Бажання екстриму» за п’єсою А.Крима.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

2005

2005
Сцена з вистави «Тепленьке місце»
за О.Островським. Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

2005
Володимир Миронович та Юрій Жеребцов
у виставі «Тепленьке місце» за О.Островським.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького

2005

2007 Сцена з вистави «Повернення в Сорренто»
за п’єсою А.Ніколаї. Кіровоградський
театр ім. М.Кропивницького

2007

2007
Сцена з вистави «Гайдамаки» за твором Т.Г.Шевченка.
Кіровоградський театр ім. М.Кропивницького
2007

Трупа театру імені М.Л.Кропивницького
2004

    За довге сценічне життя Володимир Леонідович зіграв більше 160 ролей. Він не задовольнявся тільки своїми природними даними, до таланту додавав ще силу свідомої, розумної праці.
    За вагомий внесок у розвиток театрального мистецтва Володимира Мироновича відзначено званнями «Заслужений артист України» (1984) та «Народний артист України» (2007).

Нагрудний знак «Заслуженого артиста
Української РСР» Мироновича В.Л.

1984
1984

Нагрудний знак «Народного
артиста України» Мироновича В.Л.

2007
2007
Вручення відзнаки «Народний артист України»  Володимиру Мироновичу
27 жовтня 2007 р.

Нагрудний знак «За багаторічну плідну
працю в галузі культури» В.Мироновичу

2002
2002

1970 1974 1999 1999

    Зіграні ролі були часткою душі Володимира Мироновича. На сцені актор сповідував правду життя: прекрасну і жорстоку, мужню і слабодуху, відверту і зачаєну. Тяжка хвороба підірвала здоров’я Володимира Леонідовича. 29 лютого 2008 року його не стало.
    Колеги-кропивничани вважають, що Володимир Миронович був майстром-аристократом сцени. Він уособлював в собі сплав добра і любові, скромності і толерантності, щирості і високої порядності, моральності та інтелігентності.


    Євгенія Іванівна Миронович донині працює в театрі Марка Кропивницького. У 2016 році їй присвоєне звання «Заслужена артистка України». У творчому доробку талановитої актриси більше 130 зіграних ролей, серед яких: Галя («Циганка Аза» М.Старицького), Марися («Мартин Боруля» І Карпенка-Карого), Явдоха («Ревізор» М.Гоголя), Місіс Хігінс («Моя чарівна леді» Б.Шоу), Харитина («Республіка на колесах» Я.Мамонтова), чаклунка («Русалонька» Л.Розумовської) та ін. Вона разом з молоддю виходить на сцену і передає новому акторському поколінню свій величезний досвід.
     Науковці музею щиро вдячні пані Євгенії за допомогу в підготовці виставки.

Заслужена артистка України, актриса театру ім. М.Кропивницького
Євгенія Миронович під час відкриття виставки «Життя, що віддане театру»,
присвяченої творчій діяльності родини Мироновичів.
Літературно-меморіальний музей І.К.Карпенка-Карого

2017