– Спасибі,
що відгукнувся на моє запрошення, – подякувала я
своєму гостю Миколі Цуканову, давнє знайомство з
яким давно б мало вилитись у душевну розмову,
адже колишній комсомольський секретар здійснив
вчинок, на який мало хто здатен. Маю на увазі
приватну галерею "Єлисаветград", яку він
відкрив кілька років тому в Кіровограді на
вулиці Пашутіна.
– Відкриття галереї навіть близьких друзів
здивувало, – зітхнув мій співрозмовник. – Мовляв,
галерея живопису в Кіровограді?! Чоловіче, ви при
своєму розумі?
– Миколо Миколайовичу, давай пригадаємо, як ми з
тобою до Гіталова їздили. Тобто ти мене люб’язно
прихопив, бо я мала взяти інтерв’ю в нього.
Олександр Васильович мене дуже культурно послав.
– Ага. Ти тоді для "Недели" матеріал
готувала. "Олександре Васильовичу, я –
кореспондент "Недели". А він тобі: "Та хоч
і двох нєдєль".
– Він так сказав? От дідько, дівоча пам’ять. Не
любив Олександр Васильович нашого брата
журналіста. Здається, за винятком покійного
Віктора Федоровича Ганоцького, він мало кого
визнавав. Ми з ним потім трохи порозумілися, і він
щиро сказав: мені працювати треба, а не інтерв’ю
роздавати. Від декого доводилось чути: мовляв, за
нього люди працюють, а він нагороди отримує. Що ти
про це думаєш?
– Його авторитет був непідробним. Трудівник! "Герой
без страху і докору", так би мовити. Таких людей
і в ті часи було небагато. А злих, неадекватних,
котрі все опошляють, на нашому шляху – скільки
завгодно!
– На твоєму багато зустрічалося?
– Звичайно. Але хороших, мабуть, більше. Інакше я
не став би тим, ким став.
– Тобто комсомольським ватажком, номенклатурою?
– Я – між іншим, робітнича кісточка. Моя трудова
діяльність почалася дуже рано на ізмаїльських
заводах.
– Я чомусь думала, що ти – кіровоградець. Ти так
красиво говориш про наше місто на вернісажах в
"Єлисаветграді".
– А я і є кіровоградець Народився тут, але за
сімейними обставинами довелося переїхати в
Ізмаїл. Повернувся через 16 років. Влаштувався
працювати на меблевий комбінат. І відразу ж
занурився у молодіжне середовище, став молодим
комуністом, призначили комсоргом. О, життя було
дуже цікаве і на меблевому комбінаті, і потім в
обкомі комсомолу. Зараз люблять поливати брудом
все підряд. Даремно. Я ціную своє минуле не тільки
через молодість, а й через змістовність.
– Любов, комсомол і весна!... Вибач, що перебиваю. І
ти ніколи не мріяв про цікаву професію? Ну хоча
б… про космонавта?
– Коли хлоп’ята мріяли про космонавтів, я вже
був дорослою людиною. Але я мріяв стати слідчим.
Захоплювався книгами Льва Шейніна й інших
детективщиків. Тоді до такої літератури
ставилися серйозно.
– Хоч і серйозною літературою не вважали.
Євтушенко, наприклад, писав: "Я надеюсь, что
книга хорошая, не какой-нибудь детектив". Ну,
добре, то чому ж ти не став майором Проніним?
– Я навіть вступив до Ленінградської академії
внутрішніх справ, але вчасно зрозумів, що це не
моє. Продовжував працювати, займався активною
громадською діяльністю, заочно закінчив
лісотехнічний інститут у Митищах. П’ять разів
вибирався депутатом обласної і міської ради в ті
перші демократичні скликання.
– Що б ти назвав своєю головною якістю?
– Прямоту. Я завжди кажу те, що думаю. Тому мене й
обрали головою міського народного контролю з
необмеженими повноваженнями на перших порах
незалежності України, хоч тодішній міський
голова цього дуже не хотів.
– А як тобі вдалося організувати галерею? Ти – не
цукрозаводчик, не власник мануфакту- ри. Це ж які
бабки потрібні!
– У нас з дружиною була успішна фірма "Тріада",
ти, мабуть, чула про неї. Мали заощадження. Купили
приміщення, ну, і відкрили… Тільки не говори мені
про аптеку!
– Про яку аптеку?
– Розумієш, мені всі кажуть, краще б ти аптеку
відкрив чи ресторан. Додумався! Що ти робитимеш
зі своєю галереєю! А я втілив у реальність свою
мрію. Я все життя працював з молоддю. І хотів
зробити те, чого в місті немає. До речі, подібні
галереї в багатьох містах через ряд причин вже
закрилися. А ми продовжуємо працювати. Більше
того, нашу галерею можна вважати унікальною, адже,
крім експозицій живопису та фотографій, у нас
розмі- щені сотні матеріалів, пов’язаних з
історією міста. Я цим пишаюся. У нас є постійно
діючі виставки. Наприклад, виставка фотоапаратів,
іграшок. Ми займаємося історією міста, його
художниками. Знайомимо громадськість з цікавими
культурними явищами України.
– Біблія Далі?
– А що ти маєш проти?
– Нічого. Тільки й того, що не вважаю Сальвадора
Далі генієм. У мене враження, що він і малювати не
вміє. Єдине, що мені подобається, – "Атомна
Леда". Звісно, від мого несприйняття чи
сприйняття нічого не зміниться. Як кажуть, "на
вкус и цвет товарищей нет". А ти як вважаєш?
– Стосовно Далі? Знаєш, я взагалі думав, це
художник століття десь вісімнадцятого. І раптом
– майже наш сучасник! Ні, я задоволений, що зміг
цю виставку організувати. Часто мої експоненти
ні сном ні духом про наше місто. Знають Київ,
Одесу, Харків, а Кіровоград – це щось глибоко
провінційне. Я запрошую їх у гості, ознайомлюю з
містом, вони просто закохуються в Кіровоград,
привозять виставки. Пам’ятаєш Кристину Катракіс?
Саме той випадок.
– А як ти на священика-старовіра Савватія вийшов?
– О, це дуже просто. Я часто буваю в Ізмаїлі, на
моїй другій малій батьківщині. А там багато
красивих старообрядних храмів. Там я й почув про
їхнього владику. Познайомився. Він ще й "постійну
дислокацію" на Кіровоградщині має. Хороша
людина. І, знаєш, на відміну від багатьох наших
священиків, він глибоко вірить.
– Ну, на мене в першу чергу справило враження те
що він – фотохудожник! Любить передвижників, як і
я … А хто з твоїх експонентів справив на тебе
особисто найбільше враження?
– Український художник Юрій Зорко з Донецька.
Для мене він – просто ідеал. Скромна, красива
людина. Його кредо: "Головне визнання, а не
звання". Він – людина тонкої душі і художник
прекрасний. Мені дуже шкода, але не поспішають у
нас оцінювати красу, дбати про душу й інтелект. У
нашому місті – 36 шкіл, і тільки п’ять – шість
директорів побували в нашій галереї. А з
керівників усе має починатися.
– Нелегка музика джазова! Я зрозуміла, твоя
галерея – заклад неприбутковий.
– Який там прибуток! Для організації чергової
виставки треба гарненько попотіти. Спасибі
засобам масової інформації, вони мене постійно
підтримують.
– А ще хто?
– Наші кіровоградські художники. Насамперед,
брати Шаповалови, Анатолій Янєв, Фелікс
Полонський… Ну, і найперший мій помічник, мій
натхненник і мій надійний тил – моя дружина
Світлана. Коли б не її підтримка…
– …ти б також вважав себе ідіотом, що маєш не
аптеку, не ресторан?
– Ну, ні! Я – людина амбіційна і хочу увійти в
історію! Не вляпатись, а увійти. Я ще ні разу не
пошкодував, відкривши галерею "Єлисаветград".
Важко достукатися до широкого загалу. Народ не
поспішає зустрічатися з прекрасним. Для
навчальних закладів міста, а саме – для
педагогічних колективів ми виділили тисячу
квитків. У рамках благодійної допомоги. Прийшли,
на жаль, лише 28 учителів. Вірю, що настануть часи,
коли сильні світу цього зрозуміють, що три
відсотки на культуру – це злочин!
– Швидше б вони це зрозуміли, а то пізно буде. Ще
раз дякую за розмову. Успіхів твоїй галереї,
друже. |